Propustil jsem 2000 norků z kožešinové farmy. Teď jsem odsouzený terorista

Kevin Johnson je zvířeckoprávní aktivista, který byl v srpnu 2013 zatčen za “držení nástrojů k vloupání”. Později se přiznal i dalším bodům obžaloby a k vypuštění 2000 norků a lišek z kožešinových farem na středozápadě USA. V únoru 2016 byl odsouzen ke třem letům odnětí svobody.

FBI tvrdí, že zvířeckoprávní aktivisté jsou největší domácí teroristickou hrozbou USA. To ohrožuje aktivisty – ale těší farmaceutický a zemědělský průmysl.

Nejsem terorista kvůli tomu, co jsem udělal, ale kvůli tomu, že se úřadům nelíbí, proč jsem to udělal.“

Lidé se obvykle smějí, když jim řeknu, že jsem odsouzený terorista.

Snažím se s tím nezačínat – je to trochu unáhlené. Nejdřív vysvětlím, jak jsme se spolu s kamarádem Tylerem uprostřed noci dostali na kožešinovou farmu. Popíšu nepředstavitelné utrpení, které jsme tam objevili. Řeknu jim, jak jsme s Tylerem otevřeli všechny klece a vypustili 2000 norků, abychom zachránili jejich životy. A jakmile mají trochu kontextu, přejdu k terorismu.

Teď, když jsem z vězení už víc než rok, se o tom dokážu bavit bezstarostněji. Ale odvolací soud v tom humor nevidí.

Minulou středu (8.listopadu 2017) soud potvrdil ústavnost Zákona o terorismu vůči živočišným podnikům, federálního nařízení, které mě poslalo na tři roky do vězení a které se mí právníci z Centra pro ústavní práva snaží už desetiletí zpochybnit.

Zákon o terorismu vůči živočišným podnikům je legislativou na zakázku, kterou si zaplatil zemědělský a farmaceutický průmysl. Federalizuje nenásilné zločiny na majetku a trestá je jako terorismus – ale jen, pokud jsou pachatelé motivováni přesvědčením, že si zvířata zaslouží žít bez násilí.

Soud výslovně uvedl, že Zákon o terorismu vůči živočišným podnikům se netýká čtyř teenagerů z kalifornského Fresna, kteří se vloupali do zařízení Foster Farms a golfovou holí ubili k smrti 900 kuřat, protože „kuřata zabili bez důvodu“.

Stručně řečeno, nejsem terorista kvůli tomu, co jsem udělal, ale protože se úřadům nelíbí, proč jsem to udělal.

Pamatuju se, když jsem v roce 2005 organizoval svůj první protest, před cirkusem. Bylo mi devatenáct. S jedním kamarádem jsme se dohadovali s policií o tom, zda naše skupina může stát na dvorku před Staples Center a jestli můžeme používat megafony. Uplatňovali jsme svá práva a byli jsme úspěšní.

Toho samého roku FBI prohlásila zvířeckoprávní aktivisty za národní „domácí teroristickou hrozbu číslo jedna“. A o rok později kongres schválil Zákon o terorismu vůči živočišným podnikům. Zjistil jsem, že mě sledují při cestě do práce. Obtěžovali moje rodiče a sourozence. Teroristická jednotka provedla razii v mém domě. Třikrát.

Už jsme se s policií nedohadovali o to, kde smíme stát a držet naše bannery. Policie máchala útočnými puškami a my jsme dělali, co nám řekli. Když jsme skončili, nás neskrývaně následovali k našim autům a fotili si naše espézetky. Zatímco zbytek státu o ničem netušil, pro zvířeckoprávní aktivisty se pouhé zorganizování protestu změnilo na děsivou vyhlídku.

V této atmosféře přestalo stále více mých přátel promlouvat za zvířata. Nespočetněkrát jsem slyšel, jak lidé říkají, že se bojí, že skončí na seznamu. Více než jednou mi někdo řekl, že zrušili své předplatné časopisů spojených se zvířaty.

Zákon o terorismu vůči živočišným podnikům dosáhl svého zamýšleného výsledku. Když se hlavním rysem „teroristy“ stane etické znepokojení o osud zvířat, jsou takové obavy marginalizovány a jejich vyjadřování se stane nebezpečným. Zůstane jen ticho.

A teď sleduji, jak se rétorika zostřuje a precedenty proti zvířeckoprávním aktivistům se rozšiřují, aby pokrývaly stále větší míru disentu. V Americe Donalda Trumpa předkládají státy po celé zemi legislativu, která má šikanovat a zastrašovat protestující. Některé z těchto zákonů dokonce navrhují pětiletý trest odnětí svobody pro protestanty, kteří zablokují dopravu.

Zákonodárci v Americe chtějí protestní skupiny trestat stejně jako organizované zločince a zabavit jejich majetek. V Oregonu by zákon automaticky vyloučil z univerzity ty studenty, kteří poruší protestní zákony. Missouri chce kriminalizovat používání kostýmů během protestů. A po protestech v Charlottesville předložili zákonodárci ve více než půltuctu států legislativu, která odškodní řidiče, kteří přejedou protestující. Jako by právě řidiči potřebovali ochranu.

Takhle nefunguje svobodná společnost. Naše práva jsou bezcenná, pokud nás úřady zastrašují, abychom je nepoužívali. Ale jak ukazuje středeční rozhodnutí, soudní systém nás před takovým zneužíváním neochrání. Soud legitimizoval použití slova „terorismus“ ze strany úřadů, které tak popsaly téměř každou aktivitu, se kterou nesouhlasí – a povzbuzení zákonodárci po celé zemi přesně to začínají dělat.

Je zřejmé, že naši vůdci považují naše proslovy a shromáždění za hrozbu svému nelimitovanému výkonu moci. Teď, víc než kdykoliv jindy, jim musíme ukázat, že mají pravdu.

Převzato z The Guardian

This entry was posted in K dalšímu čtení, Z klecí and tagged , , , . Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.
  • Archives